Carl Maria von Weber
Bratři Fridolín a František Antonín byli typickými příslušníky rodu Weberů, nestálí, s neklidnou krví, dobrodružnou povahou a bohémskými sklony. Rodina Fridolína Webera zasáhla prudce do životních osudů Wolfganga Amadea Mozarta. S Weberovými se mladý skladatel setkal na prahu dospělosti během své mannheimské cesty, Fridolínova dcera Aloisie byla Mozartovou nešťastnou láskou, její mladší sestra Konstance se stala – za vydatné pomoci intrik paní Weberové – skladatelovou ženou, další z dcer Fridolína Webera byla později první představitelkou Královny noci v Mozartově Kouzelné flétně.
Z dnešního pohledu je bezesporu nejvýznamnějším Weberovým dílem jeho opera Čarostřelec. Jako autor Čarostřelce figuruje Weber v knihách o hudbě coby tvůrce německé romantické či národní opery, Čarostřelec je také zdaleka nejvíce uváděnou Weberovou operou, vlastně jedinou z jeho deseti oper, která patří ke stálému opernímu repertoáru. Znamená to snad, že se v případě Carla Marii von Webera jedná o „skladatele jednoho díla“, že jeho význam spočívá právě pouze v této geniální skladbě?
Politický a hospodářský úpadek Saska, který nastal po sedmileté válce, se ještě více prohloubil v sedmdesátých letech 18. století a postihl i Drážďany, bezesporu nejkrásnější barokní město Německa. Dosavadní velkorysý způsob života dvorské společnosti byl vystřídán nemalými úspornými opatřeními.